Brugartikel sociale media

Social Media: hoe kun je hier als startende ondernemer nieuwe klanten mee werven ?

Tot de komst van internet was je bij het plegen van koude acquisitie vaak aangewezen op bronnen als (om er een paar te noemen): gekochte adressenbestanden en receptionistes om te achterhalen wie welke functie had binnen een bedrijf. Het (gedrukte) jaarverslag was vaak de bron om te achterhalen wat het bedrijf precies deed, welke relevante ontwikkelingen er speelden, hoe het bedrijf er financieel voor stond etc. De introductie en eenvoudige ontsluiting van internet en websites van bedrijven heeft dat op ongekende wijze veranderd. Opeens was ‘alles’ wat je wilde weten over een bedrijf direct op je computer beschikbaar. Het maakte het doen van koude acquisitie een stuk efficiënter.

De snelle opkomst van Social Media heeft de wereld van ‘acquisitie’ opnieuw behoorlijk veranderd. LinkedIn maakt het opeens inzichtelijk wie van je ‘connecties’ met wie verbonden is.  Het wordt opeens inzichtelijk welke ‘tussenpersoon’ jou zou kunnen helpen om bij een prospect binnen te komen. Mogelijkheden die we voor de opkomst van LinkedIn niet of nauwelijks kenden. En het leuke is: iedereen houdt zijn eigen wijzigingen bij; je bent altijd ‘up-to-date’.

Met Twitter kun je ‘live’ inzicht krijgen in welke onderwerpen er momenteel besproken worden in de (zakelijke) wereld en wat jouw prospects daaraan bijdragen. Dat biedt mogelijkheden om op inhoudelijk niveau met elkaar in contact te komen.

Dit en meer zal behandeld worden in een tweetal artikelen die gaan over LinkedIn en Twitter en hoe deze Social Media in te zetten bij (warmere) acquisitie.

Veel succes gewenst !

 

Victor Bonke
Acquisitator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *