Twitter en acquisitie

Twitteren als startende ondernemer: doen of laten… ?

 

Het zal je niet ontgaan zijn dat Twitter ‘HOT’ is en er inmiddels wereldwijd zo’n  300 miljoen Twitter accounts zijn (voorjaar 2012). Wellicht heb je zelf ook een Twitter-account, maar vraag je je af of je ook zakelijk, als startende ondernemer, zou moeten gaan Twitteren of dat je je ‘gekwetter ‘ voor jezelf houdt…

Doelgroep bepalen

Allereerst zul je moeten bepalen wie de doelgroep is voor de diensten of producten die jij verkoopt. Hoe concreter je dit kunt beschrijven hoe beter. Dus niet ‘MKB-klanten’ of iets dergelijks vaags, maar wel ‘HR-managers bij banken’, of ‘financieel directeur van ICT-bedrijven’. Op basis daarvan kun je nagaan of deze doelgroep ook op Twitter te vinden is. Check simpelweg of namen van prospects in jouw doelgroep voorkomen op Twitter. Zoneen, dan kun je je afvragen of Twitter het kanaal is om je actief (zakelijk) op te profileren. Doe deze check echter regelmatig, want NU zitten ze er misschien niet op, maar over een paar maanden kan dat (totaal) anders zijn.

Wanneer je echter ziet dat jouw prospects, degenen waar jij graag mee in contact zou komen, ook op Twitter zitten, dan is het het overwegen waard om een zakelijk Twitter-account te openen en zakelijk te gaan twitteren. Onder een ‘zakelijk’ account versta ik een account dat niet om jou als persoon draait (bijv. @VictorBonke), maar om jou als verkoper draait (bijv. @koudeacquisitie, mijn twitter-naam).

Prospects gaan volgen

De eerste stap die je vervolgens zet is om jouw prospects te gaan volgen, bijv. die HR-managers van banken of die financieel directeuren van ICT-bedrijven. Door systematisch te volgen waar deze prospects het over hebben in hun (zakelijke en/of privé) tweets, krijg je een indruk van wat ze bezighoudt en wat voor hen belangrijk is.

Als je deze prospects volgt, is de kans groot dat ze jou gaan terugvolgen en dus ook kunnen lezen wat jij (zakelijk) aan het twitteren bent.

Tweets plaatsen

Nu je weet waar je prospects mee bezig zijn, wat daar speelt, kun je proberen om zo goed mogelijk in te spelen op datgene wat er door hen getwitterd wordt.  Als ze iets twitteren waar jij een zinvolle reactie op kunt geven, een advies over kunt geven, doe dat dan, maar wees daarin niet te commercieel en realiseer je dat anderen die tweets ook kunnen lezen. Geef je reactie vooral vanuit de inhoud ! Verwijs bijvoorbeeld naar een interessant artikel dat iemand over dat onderwerp heeft geschreven of leg de link met iemand die iets voor hem of haar kan betekenen. Zo kom je langzamerhand ‘in the picture’ bij je prospect en kun je eventueel zelfs ‘direct messages’ gaan sturen.  Dit kan gemakkelijk leiden tot een verzoek (vanuit jouw of de andere kant) om elkaar een keer ‘live’ te ontmoeten en voilà je hebt een afspraak…

Naast deze hele specifieke tweets als reactie op tweets van je prospects, ga je zelf ook tweets plaatsen voor al jouw volgers. Maar waar moeten die dan over gaan, vraag je je misschien af ? Een paar suggesties voor tweets:

–          Korte tips over jouw eigen vakgebied die voor jouw doelgroep relevant zijn

–          Verwijzing naar een eigen geschreven artikel op je website of je blog

–          Link naar een relevant filmpje op bijv. Youtube

–          Informatie over een seminar/bijeenkomst die je als bedrijf geeft (verwijs naar je website)

–          Etc.

Retweeten

Door het retweeten van zaken die voor jouw doelgroep relevant zijn (bijv. een artikel van iemand anders, een verwijzing naar een goede website of een relevante tweet van iemand over ‘jouw’ onderwerp) geef je meerwaarde aan je volgers en verspreid je bovendien informatie die anderen hebben geplaatst.  Als anderen ook jou retweeten kom je niet alleen bij je eigen volgers onder de aandacht, maar ook bij de volgers van jouw volgers, waar wellicht ook weer interessante prospects onder zitten.

Wat wordt er over mijn bedrijf gezegd op Twitter ?

Niet alleen wil je weten wat je doelgroep doet en schrijft op Twitter, maar je wilt natuurlijk ook weten of en zoja wat er over jouw bedrijf cq jou als persoon wordt getwitterd. Zorg dus dat je een ‘search’ aan hebt staan op alle relevante woorden, zoals:

–          Bedrijfsnaam

–          Zakelijke twitternaam

–          Privé-naam

–          Productnaam

–          Relevante onderwerpen (bijv. jouw specialisme)

–           etc.

Zodoende blijf je constant op de hoogte wat er wereldwijd op dit moment (LIVE) geschreven wordt over jou, je bedrijf en je product en kun je er op inspelen.

Om het overzicht te houden over deze diverse ‘searches’ kun je overwegen Twitter dit te laten doorsturen naar je mail of je RSS-Reader en/of programma’s te gebruiken als Hootsuite of Tweetdeck.

Tijdsinvestering

Het mag duidelijk zijn dat dit alles niet gaat zonder dat je er tijd in investeert. Ik raad je aan, wanneer je zakelijk gaat twitteren als ondernemer, om eerst voorzichtig te beginnen qua tijdsinvestering (paar uur in de week) en afhankelijk van het behaalde resultaat bepaalt of je er meer of minder tijd aan gaat besteden. Hou er echter rekening mee dat je bezig bent om tijd te investeren in het onderhouden van contacten met relaties en prospects die niet altijd meetbaar zijn, maar wel cruciaal voor je bedrijfsvoering.

 

Veel succes gewenst !

 

Victor Bonke
Acquisitator

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *