Administratie

Maar weinig startende ondernemers zijn blij met de verplichte financiële administratie die zij moeten publiceren. Of het nu gaat om een kleine eenmanszaak of grote vennootschap, beiden hebben ze verplichte zaken die zij moeten opgeven aan de belasting met betrekking tot de financiële administratie. Nu het toch verplicht moet, kun je er dan ook maar beter voor zorgen dat het goed gebeurd.

Verplichte administratie  die u 7 jaar lang moet bewaren:

  1. Alle financiële gegevens zoals; kassabonnen, facturen, bankafschriften en bewijzen van uitgaven en inkomsten, ook privé gebruik.
  2. Alle bezittingen, schulden, verworven rechten en plichten.
  3. Debiteuren-, crediteuren- en voorraad administratie. Hierover is het verplicht eens per jaar een balans en resultatenrekening op te maken. Elke post op deze resultatenrekening moet schriftelijk bewezen kunnen worden.
  4. Salaris administratie. Indien u personeel in dienst heeft moet u deze gegevens bewaren. Facturen van een uitzendbureau of stagiaire zijn niet direct salaris administratie maar vallen wel onder de administratie en moeten i.v.m het eerste punt worden bijgehouden.

Financiële administratie voor de belasting
Al deze posten hebben invloed op twee zaken. De omzet belasting (BTW) en de inkomsten, of in het geval van een BV of NV, vennootschapsbelasting. Uw gehele administratie moet schriftelijk vastgelegd zijn. Waarschijnlijk mag per 1 januari 2007 de financiële administratie ook digitaal worden opgeslagen. Zorgt u er dan voor dat u altijd een goede backup heeft van bestanden!

Administratie kantoren
Gegevens verzamelen van inkomsten en uitgaven dient u zelf te beheren. Niemand kan dit voor u doen. Het uiteindelijke resultaat kan een administratie kantoor voor u berekenen. Mocht u nu echt de tijd hebben om de belastinggids uit uw hoofd te leren kunt u er altijd voor kiezen om het zelf uit te voeren anders moet u naar een administratiekantoor stappen. Als u weinig verstand heeft van financiële zaken is het zeker aan te raden om de financiële administratie uit te besteden. Natuurlijk kost een boekhouder geld maar hij heeft wel verstand van zaken die belastingtechnisch aftrekbaar zijn, voordeelregeltjes, en andere belasting zaken. Deze kunnen al snel in de duizenden euro’s lopen en zo veel kost een boekhouder niet. Zo kan een boekhouder ook juist geld opleveren!

Voor de grotere bedrijven zoals de Besloten Vennootschap en Limited bedrijven is een jaarlijkse accountantsverklaring nodig. Deze geeft aan dat een onafhankelijke administratie specialist de financiële cijfers heeft goedgekeurd.

Administratie bijhouden, inkoop en verkoop facturen.

Boekhoudpakketten en de regels van administraties zijn complex. Een boekhoudpakket bied veel ingewikkelde functionaliteit specifiek voor de branche waar je niet op zit te wachten. Starten-onderneming.nl raad aan om een online boekhoud programma te gebruiken. Het voordeel van een dergelijk pakket is dat deze te koppelen is aan een administratiekantoor die (in het begin) je kan helpen met het pakket en de beginselen van de administratievereisten.
Jij weet als ondernemer beter dan wie dan ook waar of iets inkoop is of een kleine aanschaf. Echter je bent niet op de hoogte van alle fiscale regels.

In een dergelijk pakket zit ook meestal een factuurprogramma. Hiermee kun je dan facturen en offertes versturen en bijhouden. Dit wordt meteen in de omzet geregistreerd en dat scheelt dubbel werk.

Je kunt de meeste programma’s eerst gratis uitproberen.

 

Gegevens die u zelf bij moet houden
Als er toch al vele gegevens in Excel staan kan hier maar het beste ook goed gebruik van worden gemaakt. Een goed bijgehouden boekhouding levert een schat aan informatie op over uw onderneming. Hoe actueler, hoe beter inzicht er gekregen kan worden in:

  1. Het financiële plaatje van de onderneming; stijgt de winst en blijven de kosten binnen de marges?
  2. De kostprijs van uw product. Dit is niet alleen de grondstof maar ook uren, gas, water, licht etc. Door alle kosten te verrekenen over alle inkomsten kan een betere kostprijs worden samengevat.
  3. Het debiteurenbeheer. Met een actuele boekhouding is dit beter (bij) te sturen.
  4. Privé-uitgaven.
  5. Liquiditeit.

Meer over ondernemers verzekeringen…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *