Social media

Social Media is een hot topic. Met de komst van Web 2.0 is het internet het domein geworden van de gebruiker, en is de ontvanger zender en andersom. De één na de andere social networkingsite maakt zijn intrede in het internetlandschap. Via deze digitale netwerken blijven vrienden en bekenden op de hoogte van elkaars wel en wee. Het van oorsprong Amerikaanse Facebook verspreidt zich snel over de wereld. Iedereen lijkt te Twitteren, en banen worden tegenwoordig gevonden via LinkedIn. Kortom, het is het tijdperk van social media.

Social media leveren mogelijkheden voor ondernemers
Door het grote ledenaantal van de vele sociale diensten bieden social media een grote doelgroep die voor bedrijven zeer interessant is. De interactiviteit van de websites zorgt dat de netwerken een goed instrument vormen voor contact met de klant. Social networkingsites vormen daarnaast een uniek marketingkanaal met een groot mond-tot-mond karakter.

Omdat de social networking sites als paddestoelen uit de internetgrond lijken te schieten is niet altijd duidelijk waar een netwerk voor staat en hoe je het als bedrijf kunt gebruiken. Hoe gaat het netwerk in zjin werk, wat onderscheidt het van andere netwerken, en hoe zet je het in voor je bedrijf? Om je een handje te helpen bij het inzetten van social media voor je bedrijf behandelen wij de vier grootste social media sites van dit moment: Hyves, Facebook, Twitter en LinkedIn. We bespreken de karakteristieken van elk netwerk en vertellen je wat deze netwerken kunnen betekenen voor je bedrijf.

Social media toepassen in uw bedrijf.

Door de komst en snelle ontwikkeling van social media zou elk bedrijf is opnieuw een blik moeten werpen op hun marketingcommunicatie. Er zijn namelijk een hoop nieuwe mogelijkheden om je bedrijf / merk op de kaart te zetten door social media.  Je kunt  actiever in je vakgebied zijn en je kunt gemakkelijker research doen over de wensen van jou doelgroep.  Hieronder de 3 belangrijkste social media toepassingen in het bedrijfsleven.

Research

Social media is een kanaal dat met name kan bijdragen aan het binden van de doelgroep met jou onderneming / merk.  Zoek uit wat er leeft onder jou doelgroep, probeer door middel van social media je doelgroep in te schatten, op deze manier kan social media het imago van jouw onderneming versterken en geeft je handvatten om effectief te kunnen reageren op klachten.  Probeer door de inzet van social media zelf actief in te springen bij onderwerpen waar jou bedrijf / merk in thuis hoort. Of probeer zelf via social media onderwerpen aan te kaarten bij jou doelgroep. Vraag hun mening over bijvoorbeeld nieuwe producten van jou bedrijf.

Geef aandacht aan je onderneming / merk via social media

Zorg dat jouw bedrijf / merk onder de aandacht komt bij social media. Ga ervoor zorgen dat mensen die bloggen, twitteren of juist actief zijn op Facebook jouw bedrijfsnaam of merknaam naar boven brengen. Wat bijvoorbeeld veel internet bedrijven al doen is bloggen, ze proberen via een blog actiever te zijn, ook proberen ze informatie over hun bedrijf / merk te verspreiden. Denk wel goed na over jou gewenste image en kernwaarden van je bedrijf of merk.

Bezoekers genereren

Een belangrijk onderdeel van social media is het feit dat social media snel en effectief traffic kan genereren. Maak dus optimaal gebruik van de social media kanalen en genereer traffic naar alle plekken waar de organisatie aanwezig is. Dit kan zowel online, bijvoorbeeld naar de website, als offline, zoals bijvoorbeeld naar een seminar dat door de organisatie georganiseerd wordt.

Zelf ben ik van mening dat nog veel te weinig organisaties gebruik maken van social media terwijl je er zeker een groot aantal bezoekers mee kunt generen voor je product of website. Wat eventueel weer nieuwe klanten kan opleveren.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *