Marketing

Marketing kun je op verschillende manieren. Over het algemeen geldt dat je je het beste kunt concentreren op enkele factoren om daar dan heel goed in te worden, dan om alle manieren te proberen. Manieren om nieuwe klanten te werven zijn:

  • Mond-tot-mondreclame en herhalingsaankopen
    De gemakkelijkste manier voor het overgrote deel van de bedrijven is om de tevreden klanten de marketing te laten doen. Houd contact met tevreden klanten en vraag of ze als referentie willen dienen. Zet ze in je portfolio. Geef klanten een “wervingspremie” bij nieuwe klanten zodat ze actief nieuwe klanten voor je werven.
  • Koude acquisitie
    De snelste en goedkoopste manier om aan nieuwe klanten te komen is door middel van koude acquitie. Alhoewel deze vorm wel een negatieve bijsmaak heeft gekregen bij marketeers die er niet mee overweg kunnen. Tegenwoordig noemen de meeste het telefonische verkoop en proberen ze via het internet hun contacten al zo lauw mogelijk te maken. Koud watervrees?
  • Netwerken
    Sluit je aan bij een branchevereniging, ga naar borrels, stel mensen aan elkaar voor etc. Netwerken is een van de meest populaire manieren om nieuwe klanten te werven.
  • Open entree
    Zet de deur van je winkel open, geef gratis workshops of organiseer een “open huis”-dag waarbij mensen eens binnen kunnen kijken. Houd een wedstrijd waarbij een klant het leukste product kan kiezen, of waarbij een deelnemer een gratis product kan winnen en maak jezelf bekend.
  • Publiciteit
    Stuur alle media maandelijks een persbericht. Laat een  folder achter bij alle bedrijven / instanties die je kent.
  • Internet
    Zorg voor een kwalitatief goede website en laat die fungeren als extra marketing medewerker. Zorg dat de website bekend wordt door deze aan te melden op alle relevante Startpagina’s (en soortgelijke als Startkabel.nl) en kijk of er links met andere websites mogelijk zijn.
  • Reclame
    Televisie- en radioreclame inzetten voor het werven van klanten is vaak ontzettend duur en onoverzichtelijk, maar er zijn ontzettend veel vormen van reclame maken! Met 100 euro kan al zeker een eerste start gemaakt worden en afhankelijk van de omzet die het opbrengt is het wellicht je beste investering ooit. Zo valt er te denken aan adverteren in Google Adwords. Adverteren via e-mail marketing. Adverteren op de meest relevante Startpagina. Een lokaal nieuws- of vakblad. Een zeer gerichte website. Of een lokaal ideaal doel met een hoog bereik en lage financiële instap zoals de carnavalsvereniging etc.

Van prospect naar een nieuwe klant
Bovenstaande punten zijn factoren waarmee een ervaren verkoper nieuwe klanten kan werven. Er zijn immers contactmomenten met de doelgroep. Uiteindelijk een nieuwe klant aan de haak slaan gaat natuurlijk verder dan alleen een eerste contact moment. Want hoe haal je de prospect over om werkelijk een nieuwe klant te worden? Er zijn verschillende factoren die bij het werven van klanten belangrijk zijn en veel daarvan zijn afhankelijk van de markt, je onderneming, de verkoper, de klant en natuurlijk de omstandigheden. Toch zijn er ook factoren die voor eigenlijk elk bedrijf wel van toepassing zijn. Zo zullen referenties uiteindelijk moeten zorgen voor naamsbekendheid en autoriteit. Verder kunt u leren wat u wel en niet moet doen met betrekking tot het geven van korting en is het handig om voor de eerste keer bekend te zijn met de stappen of kenmerken van het verkoopkanaal als u eenmaal in het proces van offerte tot opdracht bent aanbeland.

Wees niet bang om een eerste keer onderuit te gaan. Verkopen is een talent wat de één meer heeft dan de ander, maar uiteindelijk is het overgrote deel gewoonweg ervaring. Practice makes perfect! Investeer dan ook in je kwaliteiten en ervaring. Neem eens een workshop of verkoop training en leer hoe ook jij kunt leren om nieuwe klanten te werven. Succes!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *