Artikelenserie Koude acquisitie: wat mag je verwachten ?

Koude acquisitie (cold-calling) behoort tot één van de minst geliefde activiteiten van veel ondernemers; starters zowel als gevestigde ondernemers. Terwijl ze tegelijkertijd weten dat ze het regelmatig moeten doen om ervoor te zorgen dat de orderportefeuille aangevuld wordt met nieuwe klanten. Veelal lijden ze daarbij aan het MA-DI-WO-DO syndroom. Tijdens het weekend wordt er bedacht dat komende week nu écht in het teken van koude acquisitie zal staan, want er moet toch écht wat gaan gebeuren aan de omzet… Op maandag vindt men echter dat die dag geen goede dag is voor koud-bellen (zwaar weekend gehad…) en dus wordt het verzet naar dinsdag. Op dinsdag komt er onverwacht een afspraak met collega’s tussendoor, is de mail opeens erg belangrijk en kost-ie veel tijd, dus wordt de woensdag tot dé dag gebombardeerd. Vervolgens is woensdag een dag met externe afspraken en voel je je niet helemaal top om te bellen, dus wordt het donderdag. Op donderdag was je echter vergeten dat je nog een belangrijke offerte moest uitwerken, dat er een sollicitant kwam en dus wordt het vrijdag. Tenslotte denk je op vrijdag: tsja, dat is eigenlijk niet meer zo’n goede dag om te bellen, want iedereen zal wel ATV-dag hebben. Weet je wat: volgende week; dán ga ik er écht mee aan de gang… En zo wordt koude acquisitie steeds maar weer naar achteren geschoven en komt van dit uitstel vroeg of laat afstel. Herkenbaar… ?? Om startende ondernemers te helpen om effectievere koude acquisitie te doen en daar ook meer plezier aan te beleven zal ondergetekende in een serie artikelen op ‘Starten-onderneming’ een aantal ingrediënten beschrijven die, gebaseerd op meer dan 25 jaar succesvolle koude acquisitie in het B2B-segment, het verschil bepalen tussen succes en falen bij dit weerbarstige onderwerp. Wat mag je verwachten in deze serie van totaal circa veertien artikelen. Aan de orde komen (niet noodzakelijk in deze volgorde):

  • Voorbereiding op het gesprek
  • Gebruik van Linkedin
  • Twitteren als acquisitie-instrument
  • Openingszin
  • Elevator-pitch
  • Goede en minder goede beltijden
  • Klik krijgen
  • Afspraak verkopen
  • Concentratie
  • Enthousiasme

Als je ‘Starten-onderneming’ de komende tijd blijft volgende zul je na het lezen van deze serie artikelen heel veel concrete tips, trucs en voorbeelden hebben gekregen die je zullen helpen om effectiever te worden en meer plezier te beleven aan koude acquisitie. Veel succes gewenst ! Victor Bonke Acquisitator [symple_testimonial by=”Victor Bonke”]Drs. Victor Bonke is één van de zeer weinige koude acquisitiespecialisten in Nederland. Tijdens zijn meer dan 25-jarige werkervaring heeft hij vele nieuwe markten ontgonnen en nieuwe klanten binnen gehaald voor grote organisaties in de B2B-markt. Vaak was hij degene die de meeste afspraken boekte bij nieuwe klanten. Sinds 2005 draagt hij zijn kennis en ervaring over door het geven van presentaties en workshops over dit weerbarstige onderwerp. Hij is auteur van de bestseller ‘Koud bellen:brrr…’ (Succesvolle koude acquisitie voor het MKB), dat via de online boekhandel te verkrijgen is. Wil je meer weten over de mogelijkheden van een presentatie of (in-company) workshop voor jouw organisatie, of wil je deelnemen aan de maandelijkse open inschrijving workshop, dan kun je daarover contact opnemen via Acquiro. [/symple_testimonial]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *